(πρώτη δημοσίευση στο www.athensvoice.gr)
Πριν λίγες μόλις ημέρες αναρωτιόμουν αν «μπορεί η νεκρά φύση της ελληνικής πολιτικής να γεννήσει έναν μονόκερο» (το πλήρες άρθρο είναι διαθέσιμο εδώ: https://t.co/fko31O7q5e), δηλαδή κάτι πραγματικά νέο, ανατρεπτικό, που να μπορεί να δικαιολογήσει μια κάποια ελπίδα για ανάταξη της εκφυλιστικής στασιμότητας από την οποία υποφέρει η πατρίδας μας.
Η δήλωση υποψηφιότητας του Κωνσταντίνου Γάτσιου απάντησε καταρχήν καταφατικά στα ερωτήματα που διατύπωνα. Έχοντας με τις δημόσιες τοποθετήσεις του καλύψει τις προϋποθέσεις που έθετα στο παραπάνω άρθρο, δεν μπορώ παρά να στηρίξω δημόσια την υποψηφιότητά του, και να την προσυπογράψω, ελπίζοντας επιτέλους για κάτι διαφορετικό.
Πέραν όμως αυτού, η υποψηφιότητά του μας έθεσε προ των ευθυνών μας ως πολίτες. Κι εξηγούμαι:
Ο Κωνσταντίνος ο Γάτσιος, δεν είναι ένα τυχαίο πρόσωπο. Έχοντας καταθέσει διαπιστευτήρια με σειρά από επιτεύγματά του στον επαγγελματικό τομέα, με παράλληλη συνεπή και υπεύθυνη δημόσια παρουσία για τα κορυφαία ζητήματα της χώρας μας, είναι αυτό που λέμε αυτός που έχει πολύ περισσότερα να χάσει παρά να κερδίσει από μια υποψηφιότητα στις αρχαιρεσίες του νέου φορέα του κέντρου. Όταν επί χρόνια δεν αποσιώπησε τα πραγματικά αίτια της ελληνικής κρίσης, όταν θα τον συνέφερε να κάνει δημόσιες σχέσεις και δεν σταμάτησε να εκφράζει δημόσια την πεποίθησή του ότι συνεχίζαμε (και συνεχίζουμε) να βαδίζουμε σε κατεύθυνση που δεν αναιρεί τα αίτια της κρίσης, όταν αδιάκοπα κατέθετε δημόσια προτάσεις για την εθνική ανασυγκρότηση, μια εκλογική μάχη τώρα απέναντι στους μηχανισμούς του ΠΑΣΟΚ και των παραφυάδων του είναι ένα τόλμημα που ξεπερνάει την ανάληψη εύλογου ρίσκου. Μας προκαλεί να το στηρίξουμε για να δούμε πόσο μακριά μπορεί να φθάσει.

… τότε πρώτα θα ψηφίζαμε επί των βασικών κατευθύνσεων και μετά θα διαλέγαμε τα πρόσωπα που μπορούν να τις εκφράσουν / υλοποιήσουν / επικοινωνήσουν.
Η φράση αποδίδεται σε καθηγήτρια μέσης εκπαίδευσης και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις γονέων. Δεν ξέρω με ποιο τρόπο και σε ποιες συνθήκες διατυπώθηκε το παραπάνω - ρητορικό ή όχι - ερώτημα. Δυστυχώς διαχρονικά στη χώρα μας έχουμε μια στρεβλή αντίληψη περί του σχολείου, της εκπαίδευσης και φυσικά περί της μόρφωσης.
Ο Πρωθυπουργός θα μπορούσε άνετα να αποφεύγει τις κακοτοπιές χρησιμοποιώντας διερμηνέα.
Δυο εβδομάδες μετά τη συμφωνία της 12/13ης Ιουλίου με την Ε.Ε. έχουμε ήδη παραβιάσει αρκετούς από τους όρους της. Μετά από πρόχειρη αντιπαραβολή συμφωνίας και ψηφισθέντων έχουμε κυρίως τα παρακάτω που δεν έχουμε υλοποιήσει, παρά τις γραπτές δεσμεύσεις μας:
Η κυβέρνησή μας έχει καταφέρει να μην έχει πλέον υποστήριξη από κανέναν. Μέχρι και οι Αμερικανοί που εδώ και χρόνια πίεζαν αφόρητα τους Γερμανούς για πιο ευέλικτες νομισματικές –κι όχι μόνο– πολιτικές, έχουν μείνει άναυδοι με τους Έλληνες. Ανέχθηκαν την καθυστέρηση που «έπαιξε» όλο αυτό τον καιρό η ελληνική πλευρά. Ανέχθηκαν και τις «ερωτοτροπίες» με τον Πούτιν και σειρά από ανεπανάληπτα γεωπολιτικά παιδιαρίσματα. Το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση του Σάββα Ξηρού τους έκατσε όμως –καθόλου άδικα– κάπως βαρύ στο στομάχι. Σε συνδυασμό με την γερή δόση δημιουργικής ασάφειας που έλαβε από πρώτο χέρι επί δεκάλεπτο ο Ομπάμα στη συζήτησή του με τον ΥπΟικ μας στο περιθώριο εκδήλωσης, φαίνεται πως τα πράγματα επιδεινώνονται.
Επί αιώνες οι ερευνητές των κοινωνικών επιστημών προσπαθούν να ερμηνεύσουν τους παράγοντες που επιτρέπουν σε άλλες κοινωνίες να προοδεύουν και σε άλλες να μένουν στάσιμες ή και να οπισθοχωρούν. Μια ενδιαφέρουσα πρόσφατη προσπάθεια είναι το ενδιαφέρον βιβλίο "Why nations fail" των Daron Acemoglu και James Robinson (www.whynationsfail.com). Ωστόσο όλες οι προσεγγίσεις αυτές βασίζονται σε θεωρητικές αναλύσεις και προσπάθειες να επιβεβαιώσουν τις υποθέσεις αναλύοντας ιστορικά παραδείγματα.
Όχι δεν προσχωρώ στο κίνημα των δημοκρατών σοσιαλιστών του Γιώργου. Η αλήθεια είναι ότι δέχθηκα παραδόξως σχετική εισήγηση. Στην αρχή νόμισα ότι ήταν πολιτικό αστείο αλλά σοβάρευε οπότε αρνήθηκα όσο πιο ευγενικά μπορούσα.
Πολυεθνική ομάδα με συντονιστές ερευνητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ανέπτυξε το καινοτομικό εκπαιδευτικό παιχνίδι "Siren" και έφθασε στον τελικό διαγωνισμού στο συνέδριο "European Conference on Games Based Learning". Το λογισμικό αναγνώρισης συναισθημάτων που περιέχει το Siren βραβεύτηκε από την κορυφαία εταιρεία μικροεπεξεργαστών Intel σαν μια από τις 30 πιο καινοτόμες ιδέες στο διαγωνισμό Ultrabook Experience Software Contest. Το Φεβρουάριο 2014 το Siren ψηφίστηκε σαν το καλύτερο παιχνίδι σοβαρού σκοπού στην Ευρώπη από το Δίκτυο Αριστείας "Games and Learning Alliance" και από την ένωση "Serious Games Society". Παράλληλα βρίσκεται στην 4η θέση του καταλόγου με τα βέλτιστα παραδείγματα παιχνιδιών σοβαρού σκοπού του Γραφείου Πολιτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (Office of Science and Technology Policy) του Λευκού Οίκου.